در ابوظبی مساجد برای مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردارند و معماری این مساجد به گونه ای است که می تواند علاوه بر مکانی دینی مذهبی برای مسلمانان، سکوی تبادلات فرهنگی میان مردم با ادیان مختلف باشد.

مسجد شیخ زاید در ابوظبی؛ سکوی تبادلات فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، معماری مسجد شیخ زاید در ابوظبی دقیقا همین ویژگی ها را دارد، این مسجد که توسط ۳ معمار انگلیسی، ایتالیایی و اماراتی ساخته شده ساختمان سفیدی دارد که در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد.

در ساخت مسجد شیخ زاید از ترکیبی از سبک های معماری تمدن های مختلف اسلامی استفاده شده تا تنوع فرهنگی به وجود بیاید، در حیاط اصلی مسجد در فضایی سفید و درخشان، حوضچه و ستون های منبت کاری شده قرار دارند که در آن از مسجد پادشاهی پاکستان و مسجد حسان مراکش الهام گرفته شده و گنجایش ۳۰,۰۰۰ نفر را دارد.

در گوشه های حیاط مسجد مناره های ۱۰۷ متری قرار دارد که شکل هندسی هر کدام با هم فرق می کند و در ساخت آن ها از معماری کشور مصر، آفریقای شمالی و ترکیه استفاده شده است.

این مسجد ۶۲ گنبد در ۷ سایز مختلف دارد که آن را از مسجد پادشاهی لاهور پاکستان الهام گرفته تا زیبایی، احساس و شکوه دوره اسلامی مغول را به عینیت ببخشد و در ساخت قوس سقف ها از سبک معماری آفریقای شمالی استفاده شده است.

در این مسجد، هفت لوستر بزرگ دارد که توسط شرکت آلمانی فاستیگ ساخته شده اند و هر کدام ۱۲ تن وزن دارد و با کابل هایی که تحمل ۳۶ تن وزن را دارد آویزان شده اند.

راهرو به سالن اصلی نمازگزاران ختم می شود که سالنی بزرگ با دو قسمت مختلف مردانه و زنانه است و گنجایش ۱۰,۰۰۰ نفر را دارد، در این راهرو ۹۶ ستون مرمر قرار گرفته که با مروارید و سنگ های قیمتی تزئین شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.